Wist je dat menukaarten een drastische verandering hebben ondergaan in de afgelopen tientallen jaren? Het is een hoek van de economie die niet heel veel mensen kennen; de menukaarten business. Hoe vreemd dit ook klinkt, is het inmiddels wel een werkelijkheid geworden waaraan vele bedrijven aan hebben verdient en nog steeds goed aan verdienen. De reden hiervoor is omdat alles vandaag de dag draait om de sfeer in een restaurant en de uitstraling die daar bij hoort. Een menukaart is daar onlosmakelijk mee verbonden aangezien de menukaart het eerste is wat mensen bekijken als ze binnen komen lopen. Ben je inmiddels benieuwd waar deze ontwikkeling vandaan komt? 

Revolutie op het terras

Dé grote verandering waar eerder over is gesproken is dan wel enkele decennia oud, het is toch een redelijk nieuw begrip als je het vergelijkt met andere tijden voorheen. Zo was de situatie voor de jaren ’90 compleet anders dan dat het nu is. Toen was een menukaart iets wat werd beschouwd als een functioneel stuk papier met daarop de keuzes die men had in het restaurant van de voorkeur. Er was niks spectaculairs of opzienbarend aan. Misschien herken je ze nog wel, een bruine of bordeauxrode map. Dit veranderde met de opkomende uitgaanscultuur van de jaren ’90. Steeds meer begonnen restaurants hun eigen kaarten te ontwikkelen om de sfeer van de zaak te uiten in geweldige menukaarten. Maar hoe zit dat nu?

Variatie in menukaarten

Tegenwoordig is hieromheen een gehele sector opgebouwd. Door de uitbreiding van de horecagelegenheden en de investeringen in de sfeer is deze sector enorm gegroeid en geprofessionaliseerd. Als gevolg hiervan zijn er vandaag de dag oneindig veel mogelijkheden om een menukaart te bestellen. Zo zijn er variaties in kleur, kwaliteit, leesbaarheid, lettertypes, materiaal en soorten menu’s op de markt voor elk soort restaurant. Een restaurant met een Michelinster zal dan ook waarschijnlijk kiezen voor een wat mooiere menukaart, maar een strandtent in Scheveningen zal kiezen voor een menukaart die voorbijgangers sneller aanspreekt en tegen een stootje kan met de soms wat ruige weersomstandigheden. 

Opvallend hè?

Maar hoe kom je daaraan? De meeste beginnende of evoluerende ondernemers zitten vaak op het terras en kijken met verbijstering naar wat er allemaal op de vloer gebeurd. Ze zien meer gebeuren, ze ruiken de geuren en ingrediënten uit de keuken, voelen de sfeer en bestuderen de kaart nadrukkelijk om die te vergelijken met andere kaarten. Werkt deze menukaart beter dan degene waar ik voor ga? Het is mogelijk om jouw eigen menukaart samen te stellen en met de oneindige mogelijkheden aan de slag te gaan. Al veel ondernemers hebben hier dankbaar voor gekozen. En als ze toch hulp nodig hadden, was een kritisch oog nooit ver weg!